На 20 мај минатата година, забраната на ЕУ за производство и продажба на цигари со ментол стапи на сила за 27-те земји-членки на Унијата. Овој регулаторен потег беше заснован на ставот дека таквата забрана ќе ги обесхрабри луѓето да почнат да пушат или ќе ги охрабри постоечките пушачи да се откажат од пушењето – со што ќе придонесе за општото јавно здравје.
За да се оцени валидноста на оваа претпоставка, Фондацијата спонзорираше анкети на возрасни пушачи на ментол цигари во осум земји на ЕУ пред и по забраната за ментол цигари. Анкетата пред забраната ја праша свеста и намерата да се откажете или да се префрлите; и анкетата по забраната го праша вистинското однесување. Во светлината на СОВИД-19, истражувањата ги следеа и промените во однесувањето кај возрасните корисници на тутун како резултат на пандемијата.
Според анкетите, забраната за ментол цигари има ограничено влијание врз распространетоста на пушењето во ЕУ.
Во истражувањето по забраната, само околу 8% од испитаниците посочиле дека целосно се откажале од пушењето. Оваа стапка беше значително помала од оние 12% кои, во истражувањето пред забраната, посочија дека планираат целосно да се откажат од пушењето како резултат на забраната. Во осумте земји, во просек 40% од испитаниците посочиле дека ја намалиле потрошувачката на ментол цигари, но или ја продолжиле или ја зголемиле потрошувачката на нементол сорти. Други вообичаени активности преземени како резултат на забраната беа: префрлување на производи од ментол кои не се засегнати од забраната (18%); купување ментол цигари од други извори (13%); и купување производи за рачно додавање на вкус на ментол на обичните тутунски производи (13%).
Неочекуван исход од истражувањето по забраната беше тоа што релативно голем дел од испитаниците посочија дека почнале да купуваат таканаречени производи „ментолизирање“. Оваа класа на производи вклучува картички со вкус на ментол, врвови за филтри, цевки за капсули и спрејови, што им овозможува на потрошувачите рачно да додадат вкус на ментол на обичните тутунски производи.
Одговори низ пазарите
Одговорите варираат во зависност од земјата и демографските фактори. Стапките на откажување беа најниски во Полска, Англија и Унгарија. Од осумте земји испитани, стапките на потрошувачка на ментол беа највисоки во Полска и Унгарија. Испитаниците во истите две земји покажаа највисока стапка на купување од други извори по забраната (18%). Латвија и Шведска имаат најголем процент на испитаници кои укажуваат дека целосно се откажале од пушењето, односно 12% и 11%.
Истражувањето по забраната покажува дека 18% од испитаниците се префрлиле на тутунски производи од ментол кои не се засегнати од забраната. Од овие префрлувачи, 57% посочиле дека се префрлиле на е-цигари. Сепак, трендовите на промена се разликуваа по пазари, при што испитаниците тежнееја да се префрлат на производи што се користат со повисоки стапки во нивната земја. На пример, најголем процент на префрлување на е-цигари меѓу префрлувачите е забележан во Полска (67%), по што следи ОК (57%). Пазарите во Обединетото Кралство и Полска покажуваат висока преваленца на испарување, во однос на другите земји кои беа испитани.
Свесност и перцепција за забрана на ментол
Пред забраната, 71% од испитаниците посочиле дека се свесни за претстојната забрана за ментол цигари и рачно валани тутунски производи. Во истражувањето по забраната, 74% од испитаниците посочиле дека се свесни за забраната. Можно објаснување за релативната недостиг на свест по забраната е пролиферацијата на никотински производи кои наводно нудат слични ароми на ментол како забранетите производи, што потенцијално ги збунува потрошувачите.
Влијанието на СОВИД-19
Во истражувањето по забраната, повеќе од 53% од сите испитаници посочија дека СОВИД-19 не влијаел на нивната потрошувачка на тутун или никотински производи – наод сличен на истражувањето пред забраната. Околу 31% од испитаниците на анкетата по забраната посочија дека консумирале повеќе тутун или никотински производи од вообичаено; и приближно 16% од испитаниците во двете истражувања покажале дека консумирале помалку тутун или никотински производи од вообичаено.
Студии на случај и импликации
Меѓу осумте земји испитани, двата најголеми пазари за потрошувачка на тутун се Полска и Велика Британија. Овие двајца, исто така, покажаа најниски стапки на откажување од анкетираните и највисок процент на префрлување на е-цигари (меѓу менувачите). Овде, релевантно е да се земе предвид дека Полска историски покажала највисока преваленца на ментол цигари во ЕУ. Понатаму, и пазарите во ОК и во Полска покажуваат висока преваленца на испарување во однос на другите земји кои беа испитани.
САД се најголемиот пазар на цигари со ментол во светот, при што ментолот сочинува околу 29% од вкупниот волумен на цигари, според Euromonitor. Тоа е и најголемиот пазар за испарување во светот. Како такви, студиите на случај на Полска и ОК може, до одреден степен, да бидат корисни во разбирањето на импликациите на забраната за ментол во САД, доколку таа биде донесена. Се разбира, постојат важни разлики на пазарите кои би можеле да влијаат на споредливоста (на пр., недозволена трговија, достапност и јавна перцепција).
Конечно, не можеме да извлечеме заклучоци за одвраќањето на забраната во однос на започнувањето со пушење кај младите, бидејќи сите испитаници беа на возраст од најмалку 18 години, што е законска возраст за пушење во сите земји кои беа испитани.